Benzine grasmaaier

Benzine grasmaaier

Wanneer je het gras over een grote oppervlakte dient af te rijden kan het interessanter zijn om te kiezen voor een grasmaaier die werkt op benzine in plaats van een elektrische uitvoering. Dat is niet in het minst het geval omdat je met een elektrische maaier rekening dient te houden met een kabel, maar ook de capaciteit en het vermogen van een maaier op brandstof is doorgaans heel wat aanzienlijker. Heb jij ook voorkeur voor een benzine grasmaaier, maar wil je meer info over de brandstof? Dan is de informatie op deze pagina voor jou zeker interessant!

Meer over Tuinmachines op brandstof

benzine grasmaaier

99 procent van alle maaiers die tegenwoordig worden verkocht beschikken over een viertaktmotor. Dit zorgt er voor dat ze standaard werken op loodvrije benzine 98 oc. Eventueel zou je er ook voor kunnen kiezen om 95 oc benzine in de maaier te doen, maar dan dien je rekening te houden met een slechtere verbranding. Veel mensen blijven kiezen voor dit type van benzine omdat ze iets voordeliger is. Daar staat echter wel tegenover dat je het risico loopt dat de bougie sneller stuk kan gaan.


Het spreekt voor zich dat je niet alleen rekening dient te houden met de brandstof voor je maaier, wat ook te denken van de olie die je moet gebruiken? Op dit vlak kan je er voor kiezen om gebruik te maken van 15 W 40 of SAE30. In principe wordt er echter gesteld dat elke olie beter is dan niets.

Veel mensen stellen zich bovendien ook de vraag wanneer ze er nu precies voor moeten kiezen om de olie in hun maaier te vervangen. Wel, ondanks het feit dat er hiervoor geen algemene regel bestaat wordt het aangeraden om dit te doen na elke 40 werkuren. Bovendien dient de olie meteen na het werk te worden vervangen wanneer ze nog warm en vloeibaar is.


Indien je er voor hebt gekozen om een iets oudere maaier te kopen is de kans bestaande dat je alsnog geconfronteerd wordt met een tweetaktmotor. Wat de brandstof voor een dergelijke machine betreft beschik je als eigenaar over twee mogelijkheden, namelijk:
  • Zelf gemaakte benzine voor tweetaktmotoren. Deze bestaat uit een combinatie van 2-takt olie met loodvrije benzine 98oc. Het is belangrijk om niet in één keer een grote hoeveelheid te maken, maar het te houden bij beperkte aantallen. 2 liter maken per keer is dan ook voldoende.
  • Kant en klare brandstof voor tweetaktmotoren. Dit kan in de praktijk net iets duurder zijn, maar je hebt als voordeel dat de brandstof gedurende een termijn van 2 jaar probleemloos kan worden opgeslagen. In tegenstelling tot zelf gemaakte tweetaktbrandstof zal het mengsel dan ook niet binnen korte tijd onbruikbaar worden.

Of je nu over een twee- of een viertaktmotor maaier beschikt, in beide gevallen is het belangrijk om er rekening mee te houden dat de aanwezige brandstof moet worden verwijderd vooraleer ze in winterberging te plaatsen. Doe je dat niet en haal je, je maaier na de winter terug uit de stalling om te gebruiken? Dan is de kans bijzonder groot dat ze niet meer werkt. Het volledig leegmaken en schoonmaken van de maaier is dan een vereiste om ze terug te kunnen laten functioneren.

Meer over Tuinmachines op brandstof
Reactie plaatsen