Heggenschaar

Buiten de manuele heggenscharen en de elektrische uitvoeringen bestaan er tegenwoordig ook heggenscharen die werken op brandstof. Dergelijke heggenscharen zijn extra interessant omdat ze het werk van de gebruiker nog meer weten te verlichten. Bovendien dien je uiteraard ook geen rekening te houden met een vervelende kabel die je bewegingsvrijheid kan inperken. Ben je ook van plan om één van de heggenscharen met brandstof te kopen, maar wil je graag meer informatie hebben over het soort brandstof? Dan ben je op deze pagina zonder enige twijfel aan het juiste adres!

  • heggenschaar met viertakt motor
  • Welke brandstof gebruiken bij heggenscharen?
  • Waarom is alkylaatbenzine interessanter?
  • Welke olie gebruiken in heggenscharen op brandstof?

Heggenscharen met een viertaktmotor

Een heggenschaar op brandstof kopen betekent tegenwoordig dat je kiest voor een exemplaar die is uitgerust met een viertaktmotor. Dat is interessant, want in vergelijking met de oudere uitvoeringen met een tweetaktmotor beschikt deze over een veel lager verbruik. Uiteraard wordt er bovendien ook helemaal niet ingeboet op vlak van vermogen, in tegendeel.

De aanwezigheid van een viertaktmotor in de heggenscharen die vandaag de dag op de markt verkrijgbaar zijn zorgt er voor dat de benzine en de olie in twee aparte reservoirs worden gedaan. Dat is uiteraard niet het geval bij een oudere tweetakt variant. Hierbij is er sprake van een mengsel die zowel bestaat uit benzine als olie.


Welke brandstof gebruiken bij heggenscharen?

Mensen die er voor kiezen om een heggenschaar met viertaktmotor te kopen wordt aangeraden om gebruik te maken van een loodvrije benzine 98 oc. Veel mensen vinden dit echter geen goed advies en kiezen voor een financieel interessanter alternatief onder de vorm van benzine 95 oc. Dat is uiteraard een mogelijkheid, maar de slechtere verbranding die met deze benzine wordt gerealiseerd kan nefast zijn voor de duurzaamheid van je heggenschaar.

Heb je toch nog een tweetaktmotor in je heggenschaar zitten? In dat geval kan je er voor kiezen om een kant en klare tweetaktbrandstof te kopen in één van de gespecialiseerde zaken, maar het is uiteraard ook een optie om ze zelf te maken. Het mengsel dat is vereist voor een dergelijke motor wordt verkregen door benzine en olie te mixen tot één geheel.

Waarom is alkylaatbenzine interessanter?

Het wordt door verkopers van brandstof heggenscharen tegenwoordig steeds vaker aangeraden om gebruik te maken van een alkylaatbenzine in plaats van een standaard benzine. Dit heeft voor een niet onaanzienlijk deel te maken met het feit dat deze benzine zorgt voor heel wat schonere uitlaatgassen. Hierdoor wordt niet alleen de impact op de gezondheid van de gebruiker verlaagd, daarnaast is dergelijke benzine ook heel wat milieuvriendelijker.

Het gebruik van alkylaatbenzine in heggenscharen zorgt er ook voor dat je machine over een aanzienlijk langere levensduur zal beschikken. Deze wordt veroorzaakt door het feit dat er sprake is van slechts zeer beperkte koolvorming. Hierdoor blijven alle onderdelen van je heggenscharen optimaal werken, zowel op korte als op lange termijn.

Welke olie gebruiken in heggenscharen op brandstof?

Er voor kiezen om een heggenschaar die werkt op brandstof in huis te halen zorgt er voor dat je ook rekening zal moeten houden met het gebruik van een bepaalde olie. Zoals reeds aangegeven heb je hier geen omkijken naar bij een tweetaktmotor in je heggenschaar omdat het mengsel een combinatie vormt van benzine en olie. Dat is anders wanneer je de voorkeur hebt gegeven aan een heggenschaar die werkt met een viertaktmotor.

In het laatste geval wordt het aangeraden om als olie een keuze te maken uit 15 W 40 of SAE30. Bovendien moet er ook rekening mee worden gehouden dat de olie tijdig dient te worden vervangen om een optimaal gebruik in het vooruitzicht te kunnen stellen. Wanneer dit precies dient te gebeuren is uiteraard niet vastgesteld. Globaal wordt het echter aangeraden om dit na elke 40 werkuren met je heggenschaar te doen.

Reactie plaatsen