Benzine 95 of 98 voor grasmaaier?

De benzine grasmaaier lijkt vandaag de dag helemaal terug van weggeweest. Veel mensen, vooral degene die eigenaar zijn van een grotere oppervlakte grond maken terug bewust de keuze voor een grasmaaier die werkt op benzine. Een logisch gevolg hiervan is dat er steeds meer vragen worden gesteld over het type benzine die in deze machines moet worden gebruikt. Kies je bijvoorbeeld bij voorkeur voor benzine 95 of 98? Het is een belangrijke vraag waar we je op deze pagina graag een antwoord op willen geven.

Verschil tussen 95 & 98 benzine

Dat er zoveel te doen is om het verschil tussen 95 & 98 benzine is eigenlijk een erfenis die afkomstig is uit de autowereld. De financieel interessanter geprijsde 95 benzine neemt het daar reeds jarenlang op tegen de 98 variant. Deze laatste lijkt het uiteindelijk te zullen winnen, niet in het minst omdat ze het 'pingelen' van de motor voorkomt. Voor auto's is dat van zeer groot belang, maar hoe zit het nu precies met een veel minder intensieve machine zoals een grasmaaier? Is het verschil tussen beide soorten benzine daarbij überhaupt wel merkbaar?

Het verschil tussen beide type benzines is het zogenaamde octaangehalte. In het geval van 98 benzine ligt deze een stuk hoger ten opzichte van de 95 variant. Hoe hoger het octaangehalte, des te hoger ook de verbrandingswaarde van de brandstof is. In de praktijk vertaalt dit zich in een hoger vermogen, maar bij een grasmaaier is deze nauwelijks merkbaar. In principe zouden we dan ook kunnen concluderen dat benzine 95 voor een grasmaaier voldoende is. Of niet?


4 takt motoren in merendeel grasmaaiers

Wanneer je er voor kiest om een recente benzine grasmaaier te kopen zal je kunnen vaststellen dat deze in het merendeel van de gevallen over een 4 takt motor beschikt. Dit zorgt er voor dat het wordt aangeraden om bij dergelijke machines gebruik te maken van loodvrije benzine 98oc. Je zou er eventueel ook in dit geval voor kunnen kiezen om over te gaan tot het in huis halen van de 95 oc, maar deze realiseert een slechtere verbranding. Het gevolg daarvan is dat je het risico loopt om bij recente machines tegen het snel stukgaan van de ontstekingskaars aan te lopen. Deze extra kosten zal je uiteraard graag willen voorkomen.

Conclusie

Algemeen gezien kunnen we dus stellen dat het wordt aangeraden om te kiezen voor 98 benzine bij het kopen van een benzine grasmaaier. Je moet er dan wel het hogere kostenplaatje bij willen nemen. Voor beide soorten benzine geldt wel dat je er altijd goed aan doet om ze niet in de machine te laten staan tijdens de winter. Tijdens de donkerste maanden van het jaar kan de brandstof haar brandbaarheid verliezen met als gevolg dat je grasmaaier in de lente niet meer wil starten. Het volledig opgebruiken van de aanwezige benzine vooraleer de machine op te bergen is dan ook aan te raden.

adriaan
Door

adriaan

op 04 Jun 2019

graag een kleine interventie;het RON getal (95/98) is een mate voor de klopvastheid van een benzine bij stationaire omstandigheden, de MON is eigenlijk vele malen interessanter (Aspen 4 bijvoorbeeld heeft een MON van 92, terwijl een gewone benzine in de 85 zit dacht ik). Terwijl de RON bij allebij gewoon 95 is. De MON word onder zware omstandigheden gemeten, zoals dus ook bij een klein motorige machine het geval is (onze bosmaaier van stihl loopt merkbaar beter op apsen2 dan mengsmering euro95).Daarnaast is het octaangetal, ipv gehalte. Betere verbranding gebeurt door meer lichte componenten waardoor betere verstuiving in de cilinder mogelijk is, dit heeft niets met het octaanGETAL te maken, een ron 80 benzine die heel licht is maar toch lage ron heeft kan soms beter ontsteken dan een ron 100 die wat lichte componenten mist.

Reactie plaatsen